Egy, a közelmúltban előkerült, 1973. február 2-án kelt dokumentum még az "1974. január 1-jén a szovjet export céljából gyártásra kerülő módosított T5 motorkerékpárról" szól. E javaslat, amelyet a Műszaki Fejlesztési Osztály, a Technológiai Osztály, az Értékesítési Osztály és a Gyártmányfejlesztési Osztály vezetői terjesztettek a Gyártmányfejlesztési Bizottság elé, részletesen leírja a motor, a futómű és a felületi kikészítések változásait.
A motor legnagyobb teljesítményét 16 lóerőben határozták meg, s ehhez különféle gyártástechnológiai módosításokat elegendőnek tartottak. A garanciális hibák csökkentése érdekében műanyag felületű súrlódó tárcsák alkalmazását vetették fel, a váltóban pedig módosított konstrukciójú baloldali kapcsoló villa alkalmazását vélték szükségesnek.
A futóműhöz a P10 vázát ajánlották, a hátsó rugóstag felső tartószemeinek előbbre helyezésével, és a himbatartó csomóponti lemez változott kialakításával. Az alsó és felső villafejet a P10-ből emelték volna át, az alsó villaszár-csöveket krómozás helyett festeni javasolták. A nyereg és a benzintartály a P10-esről átvéve, utóbbi módosított sajtolási formával. Elöl és hátul hengerelt sárvédőket ajánlottak, a kerekek a P20-assal azonos méretben, elöl 3,00x18, hátul 3,25x18. A fényszóró a P21-hez kifejlesztett lapos felépítésű lámpaházban kapott volna helyet.
Ami a színkombinációt illeti, itt a legteljesebb az egység a későbbi P12-essel, a vázat, a nyerget, az állványt, a lábtartókat és az oldaltámaszt feketére kívánták festeni, akárcsak a rugóstag felső tokját. A többi festett alkatrészre vonatkozóan a javaslat a dinósárga, a piros vagy a dohánybarna szín alkalmazását ajánlja.
A modell típusneve a kezdeti szakaszban T51, ami a T5 fejlesztett változatára utal, noha a felhasznált alkatrészek közül a motor, a sebességváltó és a karburátor mellett szinte csak az állvány, a két oldaldoboz és a hátsó lámpa tartozott a T5-höz.
Amikor elkészült a kísérleti használatra szánt első hat mintagép, azokon már a fent említett változtatásokon kívül új volt a hangtompító is, amely a korábbi úgynevezett Kováts-féle dob helyett - Kováts Miklós dr. konstrukciója - a Csabai Béla által kifejlesztett hengeres dob volt. Ehelyütt is meg kell említeni, hogy ezt a hangtompítót tévesen említik sokan Bába-dobként, a Kísérleti Üzem kiváló technikusa, Bába Antal ugyan részt vett a fékpadi mérésekben, de a dicsőség ezen alkatrész kapcsán Csaba Bélát illeti elsősorban.
A 18 colos kerékméret miatt nemcsak a hátsó rugóstag felső rögzítési pontja módosult, hanem az első teleszkóp alsó szára alján lévő precíziós öntéssel előállított toldat is, amely 30 milliméterrel hosszabb lett, és kissé visszahajlították, hogy a keréktengely hátrább kerüljön.
A P12 1973. szeptember 5-én kelt műszaki terve szerint a dugattyú vezérlési méretét 2 milliméterrel változtatták, az első teleszkóp nem a P10 és a T5 keveréke, hanem a P21-ből átvett komplett egység, természetesen a változtatott villaszárvéggel.
A kormány a mintamotorra még a P21-től érkezett (később saját konstrukcióval szerelték), a hegesztett állványokra szerelt alumínium kezelőkarok gömbvégződéssel öntötték. A hátsó lánchajtás lánckereke a mintagépeken elöl még 17 fogas, hátul 48 fogas.
Érdekes megjegyzés vonatkozik a felületkezelésre: "Importból származó FIAT ezüsttel festjük a forgattyúsházat és fedeleit, a fékfedeleket, az alsó teleszkópszár-csöveket, az első és hátsó sárvédőt, a hátsólámpa-házat. A motorkerékpár színesre festése a kereskedelem által igényelt színekben történik. Javasolt színek: FIAT kék transzparens, FIAT narancs. Színes alkatrészek: fényszóró, benzintartály, oldaldobozok, hátsó himba."
A P12-esből - feltehetően a szériagyártmányokkal való szoros rokonság miatt - csak 15 darabos nullszéria készült 1974 márciusában. Bár a modell műszaki leírásában 16,5 LE szerepel legnagyobb teljesítményként, a nullszériából vizsgálatra kivett motorok fékpadi mérése során 15,5 LE volt a legmagasabb érték. Ez elmaradt a korábban vizsgált mintagépeken mért 16,2 LE teljesítménytől is, igaz, ez utóbbi értéket a szívászaj-tompító nélküli változatnál jegyezték fel. A Szovjetunióba tudniillik, szívászaj-tompító nélkül szállították a T5-ösöket is, és nyilván így adták volna át a P12-eseket is.
Érdekes lehet még, hogy a vizsgálatok szerint az új hangtompító beépítésének volt köszönhető a motor kedvezőbb hőterhelése és kisebb üzemi hőmérséklete. Ennek "mellékterméke" az 1:25 arányú keverék alkalmazásának lehetősége, ám ennél fontosabb a hoszszabb áttétel alkalmazása, ami a fogyasztás csökkenésével is együtt járt.
A P12-es - mint tudjuk -, nem hozta meg a remélt sikert, a szovjet külkereskedők nem láttak benne fantáziát. 1975-re nem rendeltek P12-est, csak T5-öst, vettek volna viszont P21-est. Szerencsére ebbe a kalandba a gyár már nem ment bele, mert tudták, hogy súlyos összegeket kellene kifizetniük a szervizhálózat és az alkatrészkészlet kialakításáért, illetve fölhalmozásáért, miközben nem volt esély a gazdaságosan nagy darabszám előállítására.
1974-ben összesen 4862 P12-es készült, a gyártás utolsó évében, 1975-ben pedig 68, ezek a motorok mind hazai vevőkhöz kerültek. Készült egy exportváltozat is, amelynek sárvédőit is sárgára fényezték, bukásvédő csővel és nagy oldaldobozokkal, de valószínűleg csak egy, bemutató példány.
A Csepeli motorkerékpárok című könyvem megjelenése óta lett egyértelmű, hogy gyártottak P12-est rendőrségi használatra is, a Budapesti Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészete által főleg kiképzési feladatokra használt modellek teljes fehér festést kaptak, beleértve az állványt és a hátsó rugóstag porvédőjét, nyerge kétszínű, benzintartálya pedig kék, fehér csíkkal. A sárvédőkön vékony, kék csíkozás volt, akárcsak a dobozokon és a láncburkolaton.
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Újra egy francia autó diktálná a divatot - DS 3 Crossback teszt (2019)
Nem véletlen, ha ismerősnek tűnik a rejtélyes kis fekete gombóc neve. A Citroën a DS jelölést először az 50-es években használta, aztán tíz éve a 3-as modellel hozta ...
Az okos használtautó-vásárlás 5 aranyszabálya
Legtöbbünk számára az autó a második legnagyobb befektetés az ingatlan után, és nem igazán engedhetjük meg magunknak, hogy elkönnyelműsködjük a választást. Százezres, ...
Űrsiklóval a VW Jetták ellen - Citroën BX 1.4 veterán teszt
A ferdehátú, hidropneumatikus rugózású BX a Citroën titkos fegyvere volt a népes német, illetve hazai gyártású konkurencia ellen. Több mint kétmillió készült belőle, jó ...
Félmillióból használható autót? Viccnek tűnik, de komoly: Suzuki Liana
Abba az élethelyzetbe kerültem, hogy az egy szem Corolla Verso nem elég a családnak. Sok pénzem nem volt, de viszonylag sürgősen autó kellett, méghozzá olyan, ami ...
Elgurult a gyógyszer a Mininél, eszelős sportautó lett a családi kombiból - Mini Clubman John Cooper Works (2019) teszt
Egyszerre vicces és félelmetes az új Clubman JCW, akárcsak Stephen King mozikban garázdálkodó gonosz bohóca. A kis kombi a ráncfelvarrás után nemcsak csinosabb lett, de ...
Bakancsot húz az ország kedvenc kompaktja - Kia XCeed bemutató
Az alsó-középkategória idei magyarországi éllovasának kínálata egy jóvágású crossoverrel egészült ki, és szó sincs arról, hogy pusztán műanyag betéteket ragasztottak ...
Ha a Trabant drága, de a Simson lassú - IWL Berlin SR59 veterán teszt
A háború utáni autóhiányban jött el a robogók aranykora Európában, amelyeket kényelmesebbnek tartottak a hagyományos motorkerékpároknál. Igazi gyöngyszem köztük a ...
Hová tűnt a milliókat érő két pluszülés? - Hyundai Santa Fe 2.2 CDRi teszt
A SUV-ok szerepe meginghatatlan az autópiacon, amire ezt a mozaikszót ráaggatják, arra máris megindulnak az érdeklődők. Európában kisebb a tülekedés az olyan ...
Talán a Mátrából is Itáliát varázsolna - Fiat 500X Sport menetpróba
Sportos hangolású csúcsmodellel bővült a Fiat 500X palettája, amit Magyarországról elsőként próbálhattunk ki. Külföldön nagy sikerre számíthat, itthon is feltűnést fog ...
A dízel nem jött be, hibridként kap új esélyt a boxermotor - Subaru Forester e-Boxer menetpróba
Az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák az olyan kis márkák életét sem hagyják változatlanul, mint a Subaru. A japán gyártó nem esett pánikba, inkább ...
Amerika ikonja, V8-gurgulázással - Ford Mustang GT Fastback (1967)
Az idén elhunyt Lee Iacocca már életében emlékművet állított magának a Mustanggal. Egy ferdehátú, V8-as, Magyarországon restaurált GT-t vittünk el néhány körre.
Tíz percig tartott a per
Elhalasztották Oscar Pistorius perét, miután a vád még nyomozni akar a gyilkosság ügyében.
Saját útját filmezte végig egy csomag
Minikamerát és intelligens vezérlést szerelt postai csomagjába egy brit szaki.
Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya
A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.