Az autó- és motorkerékpárgyárak történetének tanulmányozása során gyakorta találkozunk a prototípusokkal kapcsolatban a "mi lett volna, ha?" féle kérdéssel, amint a Trabant-múzeumról szóló cikkünkben is felmerül. Ilyenkor az olvasó kellemesen elmerenghet, vajon minden másként alakult volna, ha egyik-másik tanulmányautó vagy - motor megéri a sorozatgyártást. A P12 története azt bizonyítja, hogy egy leszálló ágban lévő gyár sorsát nem befolyásolja a legsikeresebb modell sem.
Amikor a P12 megszületett, már világos volt, hogy a magyarországi motorkerékpár-gyártásnak nincs jövője. Különösebb perspektívát sohasem látott ebben a termékben az iparfejlesztés, ezért alig-alig költöttek beruházásra, s mivel a szovjet piac 1960-tól tulajdonképpen minden mennyiségben átvette a Pannóniákat, jó ideig fel sem tűnt a baj.
A hetvenes évek elején a magyarországi közlekedésben is kezdett érvényesülni az a tendencia, amely a nyugati országokban az ötvenes évek végén érte el tetőfokát: a motorkerékpár kiment a divatból mint a napi közlekedés praktikus eszköze, s aki tehette, autóba ült. Emiatt a hazai hivatalos politika sem adott már támogatást a motorkerékpár-iparnak, a Pannónia gyár kénytelen lett volna saját lábára állni.
Ennek a folyamatnak a részletes elemzése meghaladja e cikk kereteit, ezért most csak annyit: a Csepeli Motorkerékpárgyárban tudták, ha 1975 után is kapnak rendelést a Szovjetuniótól, megmenekültek. Ha nem, becsukhatják a kapukat. A keleti export kizárólag T5-ösökből állt, annak ellenére, hogy az 1966-ban bemutatott P10, illetve az 1968-tól sorozatban gyártott P20 egyaránt az elavult T5 felváltását célozta.
A szovjet külkereskedelem azonban nem vett tudomást sem a fejlesztésről, sem pedig a korszerű kéthengeres modellről. Maradt az 1954-es alapokon nyugvó egyhengeres, amelynek fő értékét a végtelen orosz országutak vándorai úgy foglalták össze: "ezt a motort akkor is be lehet indítani, ha a hó alól húzzuk elő".
Valószínűleg azonban a csepeliek nem akartak alapot adni ahhoz, hogy a szovjet megrendelők azt mondhassák, korszerűtlen motort nem kérnek többé, így 1973-ban ismét nekiveselkedtek a T5 modernizálásának.
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Újra egy francia autó diktálná a divatot - DS 3 Crossback teszt (2019)
Nem véletlen, ha ismerősnek tűnik a rejtélyes kis fekete gombóc neve. A Citroën a DS jelölést először az 50-es években használta, aztán tíz éve a 3-as modellel hozta ...
Az okos használtautó-vásárlás 5 aranyszabálya
Legtöbbünk számára az autó a második legnagyobb befektetés az ingatlan után, és nem igazán engedhetjük meg magunknak, hogy elkönnyelműsködjük a választást. Százezres, ...
Űrsiklóval a VW Jetták ellen - Citroën BX 1.4 veterán teszt
A ferdehátú, hidropneumatikus rugózású BX a Citroën titkos fegyvere volt a népes német, illetve hazai gyártású konkurencia ellen. Több mint kétmillió készült belőle, jó ...
Félmillióból használható autót? Viccnek tűnik, de komoly: Suzuki Liana
Abba az élethelyzetbe kerültem, hogy az egy szem Corolla Verso nem elég a családnak. Sok pénzem nem volt, de viszonylag sürgősen autó kellett, méghozzá olyan, ami ...
Elgurult a gyógyszer a Mininél, eszelős sportautó lett a családi kombiból - Mini Clubman John Cooper Works (2019) teszt
Egyszerre vicces és félelmetes az új Clubman JCW, akárcsak Stephen King mozikban garázdálkodó gonosz bohóca. A kis kombi a ráncfelvarrás után nemcsak csinosabb lett, de ...
Bakancsot húz az ország kedvenc kompaktja - Kia XCeed bemutató
Az alsó-középkategória idei magyarországi éllovasának kínálata egy jóvágású crossoverrel egészült ki, és szó sincs arról, hogy pusztán műanyag betéteket ragasztottak ...
Ha a Trabant drága, de a Simson lassú - IWL Berlin SR59 veterán teszt
A háború utáni autóhiányban jött el a robogók aranykora Európában, amelyeket kényelmesebbnek tartottak a hagyományos motorkerékpároknál. Igazi gyöngyszem köztük a ...
Hová tűnt a milliókat érő két pluszülés? - Hyundai Santa Fe 2.2 CDRi teszt
A SUV-ok szerepe meginghatatlan az autópiacon, amire ezt a mozaikszót ráaggatják, arra máris megindulnak az érdeklődők. Európában kisebb a tülekedés az olyan ...
Talán a Mátrából is Itáliát varázsolna - Fiat 500X Sport menetpróba
Sportos hangolású csúcsmodellel bővült a Fiat 500X palettája, amit Magyarországról elsőként próbálhattunk ki. Külföldön nagy sikerre számíthat, itthon is feltűnést fog ...
A dízel nem jött be, hibridként kap új esélyt a boxermotor - Subaru Forester e-Boxer menetpróba
Az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák az olyan kis márkák életét sem hagyják változatlanul, mint a Subaru. A japán gyártó nem esett pánikba, inkább ...
Amerika ikonja, V8-gurgulázással - Ford Mustang GT Fastback (1967)
Az idén elhunyt Lee Iacocca már életében emlékművet állított magának a Mustanggal. Egy ferdehátú, V8-as, Magyarországon restaurált GT-t vittünk el néhány körre.
Tíz percig tartott a per
Elhalasztották Oscar Pistorius perét, miután a vád még nyomozni akar a gyilkosság ügyében.
Saját útját filmezte végig egy csomag
Minikamerát és intelligens vezérlést szerelt postai csomagjába egy brit szaki.
Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya
A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.