A Vectrix nevű elektromos robogó nyergében nagyjából képet kaphatunk arról, mi vár ránk a nem túl távoli jövőben, amikor a benzinkutak helyett egy konnektorhoz állunk oda tankolni.
![Fotó: Pályi Zsófia [origo] Fotó: Pályi Zsófia [origo]](http://cdn.nwmgroups.hu/s/img/i/0906/20090629vectrixel4.jpg)
Csak menet közben árulja el magát a Vectrix, ránézésre egy közönséges nagyrobogó
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Ránézésre egy teljesen hétköznapi maxirobogó: hatalmas idomok, divatos forma, heverőnyi ülés, ám mindezek ellenére a Vectrix egy olyan korszak előhírnöke, amelyben a kőolaj már csak egy kihalófélben lévő mellékszereplő. Tesztünk főhőse, a nem túl fantáziadús VX-1 nevű típus a márka csúcsmodelljének számít mind méreteit, mind teljesítményét tekintve, még annak ellenére is, hogy már megjelent a felfrissített változata, ám a fényezést és néhány kiegészítőt leszámítva nem sok minden változott.
A motort körbejárva a néhány alig észrevehető Electric feliraton kívül még a kipufogó hiánya utal a forradalmi technikára, ám utóbbi is csak akkor tűnik fel, ha már mozgásban van a motor, ugyanis hangja merőben más egy hagyományos robogóhoz képest. Álló helyzetben néma a hátsó kerék mellé szerelt 28 lóerős elektromos motor, elindulás után kezd csak el halkan búgni, ami a tempó növekedésével fokozódik, mintha csak egy miniatűr trolibuszon ülnénk. Vicces látni a járókelők arcára kiült döbbenetet, amikor szinte némán suhanunk el mellettük ezzel a robogónak látszó tárggyal.
Nézze meg mozgás közben is a Vectrixet!
A lopakodó üzemmód egyetlen hátránya, hogy az autósok sem hallanak minket, ezért a Vectrix nyergében még inkább fel kell készülni arra, hogy a forgalom többi résztvevője nem számít ránk. A sajátos hangélményt leszámítva a Vectrixet nagyjából ugyanolyan vezetni, mint egy korszerű 400 köbcentis nagyrobogót, ám van még egy nagyon praktikus tulajdonsága, ez pedig a motorfék. A gázmarkolatot nem csak hagyományos módon lefelé, hanem előre is lehet csavarni menet közben, ekkor motorfék lassítja a hátsó kereket, és energiát is visszanyerünk az elektromos motort tápláló akkumulátorba. Akárcsak a gyorsítás esetében, a motorfék erőssége is attól függ, hogy mekkorát csavarunk a markolaton, így a hagyományos tárcsafékeket szinte nem is kell használni az átlagos közlekedési szituációkban. Ha álló helyzetben csavarjuk előre a markolatot, akkor tolatni kezd a Vectrix, ami a méreteit tekintve igencsak megkönnyíti az életünket.
![Fotó: Pályi Zsófia [origo] Fotó: Pályi Zsófia [origo]](http://cdn.nwmgroups.hu/s/img/i/0906/20090629vectrixel2.jpg)
LED-ek garmadája világít a hátsó lámpában
Aki ült már robogón, az a Vectrixen is otthonosan fogja magát érezni, minden kapcsoló ismerős lehet egy közönséges motorról, egyedül csak a műszerfal töltésjelzője és néhány furcsa piktogram lehet gyanús. Az elindulási procedúra is teljesen normális: elfordítjuk a kulcsot, bekapcsoljuk a gyújtáskapcsolót, behúzzuk a bal és jobb fékkart, majd a felvillanó GO felirat után indulhatunk is. Menet közben egyáltalán nem érezni a Vectrix méreteit és súlyát, nagyon könnyű vele közlekedni, pillanatok alatt összecsiszolódhatunk a kétkerekű trolibusszal. Az üléspozíció és helykínálat a vezetőnek és utasának is fejedelmi, bár az operatőrünk szerint úgy ülök rajta, mint egy WC-n, amit a menet közben készült képek sajnos igazoltak is.
|
A Vectrix nevű céget 1996-ban alapították Amerikában, hogy teljesen elektromos üzemű, környezetbarát városi járműveket hozzanak létre. Az amerikai gyártósoron kívül még Lengyelországban is létrehoztak egy összeszerelő üzemet, ahonnan az európai piacot látják el, így a nálunk futó elektromos robogókat is szorgos lengyel kezek alkották. |
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...
Újra egy francia autó diktálná a divatot - DS 3 Crossback teszt (2019)
Nem véletlen, ha ismerősnek tűnik a rejtélyes kis fekete gombóc neve. A Citroën a DS jelölést először az 50-es években használta, aztán tíz éve a 3-as modellel hozta ...
Az okos használtautó-vásárlás 5 aranyszabálya
Legtöbbünk számára az autó a második legnagyobb befektetés az ingatlan után, és nem igazán engedhetjük meg magunknak, hogy elkönnyelműsködjük a választást. Százezres, ...
Űrsiklóval a VW Jetták ellen - Citroën BX 1.4 veterán teszt
A ferdehátú, hidropneumatikus rugózású BX a Citroën titkos fegyvere volt a népes német, illetve hazai gyártású konkurencia ellen. Több mint kétmillió készült belőle, jó ...
Félmillióból használható autót? Viccnek tűnik, de komoly: Suzuki Liana
Abba az élethelyzetbe kerültem, hogy az egy szem Corolla Verso nem elég a családnak. Sok pénzem nem volt, de viszonylag sürgősen autó kellett, méghozzá olyan, ami ...
Elgurult a gyógyszer a Mininél, eszelős sportautó lett a családi kombiból - Mini Clubman John Cooper Works (2019) teszt
Egyszerre vicces és félelmetes az új Clubman JCW, akárcsak Stephen King mozikban garázdálkodó gonosz bohóca. A kis kombi a ráncfelvarrás után nemcsak csinosabb lett, de ...
Bakancsot húz az ország kedvenc kompaktja - Kia XCeed bemutató
Az alsó-középkategória idei magyarországi éllovasának kínálata egy jóvágású crossoverrel egészült ki, és szó sincs arról, hogy pusztán műanyag betéteket ragasztottak ...
Ha a Trabant drága, de a Simson lassú - IWL Berlin SR59 veterán teszt
A háború utáni autóhiányban jött el a robogók aranykora Európában, amelyeket kényelmesebbnek tartottak a hagyományos motorkerékpároknál. Igazi gyöngyszem köztük a ...
Hová tűnt a milliókat érő két pluszülés? - Hyundai Santa Fe 2.2 CDRi teszt
A SUV-ok szerepe meginghatatlan az autópiacon, amire ezt a mozaikszót ráaggatják, arra máris megindulnak az érdeklődők. Európában kisebb a tülekedés az olyan ...
Talán a Mátrából is Itáliát varázsolna - Fiat 500X Sport menetpróba
Sportos hangolású csúcsmodellel bővült a Fiat 500X palettája, amit Magyarországról elsőként próbálhattunk ki. Külföldön nagy sikerre számíthat, itthon is feltűnést fog ...
A dízel nem jött be, hibridként kap új esélyt a boxermotor - Subaru Forester e-Boxer menetpróba
Az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák az olyan kis márkák életét sem hagyják változatlanul, mint a Subaru. A japán gyártó nem esett pánikba, inkább ...
Amerika ikonja, V8-gurgulázással - Ford Mustang GT Fastback (1967)
Az idén elhunyt Lee Iacocca már életében emlékművet állított magának a Mustanggal. Egy ferdehátú, V8-as, Magyarországon restaurált GT-t vittünk el néhány körre.
Tíz percig tartott a per
Elhalasztották Oscar Pistorius perét, miután a vád még nyomozni akar a gyilkosság ügyében.
Saját útját filmezte végig egy csomag
Minikamerát és intelligens vezérlést szerelt postai csomagjába egy brit szaki.
Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya
A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.